Laboratoria szkolne LaboLAB-Pogoda i klimat. Geografia
Opis
Laboratorium szkolne LaboLAB Pogoda i klimat.
Geografia - 21 lekcji
Zestaw pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy programowej z geografii, przeznaczony do przeprowadzenia i omówienia działań badawczych i eksperymentów podczas 21 lekcji geografii, przeznaczony do pracy w klasie 30-osobowej, w tzw. grupach badawczych.
Elementy zawarte w tym module wprowadzają uczniów w poszczególne zagadnienia dotyczące pogody. Uczniowie mierzą opady, temperatury, siłę wiatru, obliczają średnie, a także tworzą i przedstawiają lokalne prognozy pogody. Analizują również naturalne zagrożenia pogodowe.
Ten moduł pozwala uczniom zgłębić zagadnienia związane z pogodą i klimatem. Poznają przyrządy służące do pomiaru składników pogody, prowadzą regularne obserwacje w samodzielnie zbudowanej klasowej stacji meteorologicznej. Analizują i porządkują dane dotyczące pogody i klimatu w różnych lokalizacjach na świecie. Dowiadują się, dzięki czemu możliwe jest przewidywanie pogody, czym jest klimat i czym różni się od pogody. Omawiają czynniki klimatotwórcze i poznają strefy klimatyczne. Poznają niebezpieczne zjawiska pogodowe i ich skutki. Wykorzystują zdobytą wiedzę, aby poszukiwać sposobów ochrony przed zagrożeniami naturalnymi związanymi z pogodą.
Moduł POGODA I KLIMAT wyposażony jest w wystarczającą ilość potrzebnych dla całej klasy substancji i przyborów pozwalających na wielokrotne wykonywanie bezpiecznych doświadczeń i eksperymentów w zespołach uczniowskich (w klasie do 30 uczniów)
Zawiera także Przewodnik nauczyciela (w wersji drukowanej i cyfrowej) zawierający szczegółowe opisy działań badawczych przeprowadzanych podczas 21 lekcji geografii
WYPOSAŻENIE ZESTAWU dostarczanego w wytrzymałej skrzyni z tworzywa sztucznego (o wymiarach: 50x60x30 cm), stanowią:
1) materiały drukowane:
- materiały drukowane dla 30 uczniów,
- rozbudowany przewodnik metodyczny pt. "Pogoda i klimat" dla nauczyciela ze scenariuszami lekcji i działań badawczych, zawierający m.in.:
- informacje jak się przygotować do lekcji,
- informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia,
- opis materiałów potrzebnych do lekcji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu);
- szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg lekcji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami);
- pracę domową dla uczniów.
2) bezterminowa licencja szkolna na dostęp do interaktywnych zasobów edukacyjnych, pozwalających na pracę z wykorzystaniem m.in. monitora/tablicy interaktywnej ,
- rozbudowany przewodnik metodyczny pt. "Pogoda i klimat" dla nauczyciela ze scenariuszami lekcji i działań badawczych, w wersji cyfrowej,
- książka dla uczniów w wersji cyfrowej zawierająca ćwiczenia interaktywne;
- symulacje,
- interaktywne testy,
- multimedialne karty pracy i obserwacji
3) materiały tradycyjne, m.in.:
- stacja pogodowa- 1 szt.
- termometr - 10 szt.
- deszczomierz – 1 szt.
- wskaźnik wiatru (rękaw) - 1 szt.
- nadmuchiwany globus (piłka o śr. 40 cm) - 1 szt.
- ścienna plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" (70x100 cm)
Wyposażenie zestawu w przyrządy i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji przyrody w kl.4 jak i geografii w kl. 5-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak:
- Sposoby poznawania przyrody (pojęcia: eksperymentu, doświadczenia i obserwacji; stosowanie różnych przyrządów; wykorzystanie zmysłów do prowadzenia obserwacji; zasady zachowania bezpieczeństwa)
- Orientacja w terenie ( przebieg linii widnokręgu, kierunki główne; plan i mapa- odczytywanie informacji na podstawie legendy, wskazywanie miejsc obserwacji; planowanie wycieczki na podstawie mapy wielkoskalowej)
- Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody (składniki pogody i rodzaje przyrządów do ich pomiaru: temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru; obserwacje składników pogody – pomiar i analiza ich wyników oraz zależności; opady i osady atmosferyczna- analiza stanów skupienia; zjawiska pogodowe: burza, tęcza, deszcze nawalne, huragan, zawieja śnieżna i ich następstwa; zachowanie zasad bezpieczeństwa)
- Ja i moje otoczenie (wypoczynek i zasady zdrowego stylu życia)
- Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy (składniki przyrody ożywionej i nieożywionej; formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy)
- Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły (składniki środowiska antropogenicznego i ich funkcje; zależności między środowiskiem przyrodniczym i antropogenicznym)
- Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne (znajomość pojęć: bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, zwrotniki i koła podbiegunowe; kontynenty i oceany- ich położenie na globusie i mapie świata względem równika i południka zerowego; wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi i akweny morskie na trasach pierwszych wypraw geograficznych)
- Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie (położenie na mapie poznawanych typów krajobrazów; wartość i przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów i map klimatycznych; zależności między położeniem wybranych krajobrazów na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymi i głównymi cechami krajobrazów; rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów; współzależności między składnikami krajobrazów i warunkami życia człowieka)
- Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów (ruch obrotowy Ziemi, jego kierunek, czas trwania, miejsca wschodu i zachodu Słońca oraz południa słonecznego; związek między ruchem obrotowym a widomą wędrówką i górowaniem Słońca, istnieniem dnia i nocy, dobowym rytmem życia człowieka i przyrody, występowaniem stref czasowych; ruch obiegowy Ziemi; związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi)
- Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i Południowej (skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych w Ameryce Północnej;)
- Zjawiska cieplne (pojęcie temperatury, stanu równowagi termicznej; przeliczanie temperatur w skali Celsjusza na temperatury w skali Kelvina i odwrotnie; zjawisko przewodnictwa cieplnego; rola izolacji cieplnej; ruch gazów i cieczy w zjawisku konwekcji;
- Właściwości materii (pojęcie ciśnienia atmosferycznego; zjawiska konwekcji i napięcia powierzchniowego)
W nawiązaniu do obowiązującego systemu oceny pracy nauczycieli, wzbogacając zestawy LaboLAB w edukacyjne materiały cyfrowe, pragniemy zachęcić nauczycieli do systematycznego korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
W związku z powyższym integralną część modułu POGODA I KLIMAT stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela.
Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS).